vonal kép
GUMIBARONCS KERESŐ / R
vonal kép

Gumiabroncs ABC:

AUTÓGUMI TANÁCSADÓ



Milyen tulajdonságokban különböznek az autógumik?

Irányíthatóság: A gumiabroncs azon képessége, amivel kigyorsításkor és kanyarban segíti az autót, hogy a vezető által választott útvonalon, sebességgel és gyorsulással haladjon. A típusok közötti különbségek száraz útfelületen is kimutathatók, bár ezt inkább csak a sportosan vezetők veszik észre. Nedves útfelületen a különbségek felerősödnek, így azt mindennapi használatban az átlagos vezetők is megérzik.

Fékút száraz útfelületen: A száraz útfelületen, egyenes vonalban való fékezéskor a gumiabroncsok között minimális különbség mutatható csak ki. Pl. egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 38,8 méter alatt áll meg, "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 1-3 méterrel nőtt meg. Természetesen nagyobb teljesítményű autókon, növelve a sebességet, szélesebb abroncsokon az eltérés egyre jelentősebb.

Fékút nedves/csúszós útfelületen: Nedves útfelületen a gumiabroncsok fékútja között nagyon jelentős különbségek vannak. Pl. egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 44,5 méter alatt áll meg, míg "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 3,5-13 méterrel nőtt meg. A téli gumiknál a különbségek tovább nőnek, akár 40%-osak is lehetnek. A 20-40 %-kal rosszabb fékezési képesség az ABS-es autókon elfogadhatatlanul hosszú fékutat eredményez, az ABS nélküli autókon pedig nagyon könnyen és gyakran bekövetkező blokkoló fékezést okoz. (A blokkoló fékezéskor a gumiabroncs futófelületének egy része leradírozódik, ami ezután már nem lesz teljesen kerek.

Aquaplaning: Országúton közlekedve találkozhatunk ezzel a jelenséggel, ha tócsába hajtunk és a futófelület már nem képes elvezetni a vizet. Ekkor az autó felúszik a vízfelületen, nem reagál a kormánymozdulatokra és irányíthatatlanná válik. Egy új prémium és egy új "ultra gazdaságos" gumi között 25-30%-os különbség lehet. (A gumiabroncs a kopásával az aquaplaning kockázat jelentősen megnő, ezért 3 mm mintaárok mélység alatti autógumival már ne közlekedjünk autóúton/autópályán esős időben. Régebben a forgásirányos, ún. "eső" abroncsok jobb vízelvezetési képességgel bírtak, mint az aszimmetrikus mintázatok. Az elmúlt évek tudatos fejlesztéseinek köszönhetően az új aszimmetrikus mintázatok ledolgozták a hátrányt.) Gördülési ellenállás hatással van a fogyasztásra. Az alacsony gördülési ellenállású abronccsal szerelve 2-5%-kal kevesebbet fogyaszt az autó, ami átlagos használat mellett évi akár 10.000 Ft megtakarítást jelenthet.

Gördülési zaj: A blokkok és lamellák (téli gumi esetén) által keltett zaj. Nedves útfelületen a zaj fokozottan jelentkezik. A prémium kategóriás gyártók rengeteg energiát fektetnek a futófelület által keltett zaj csökkentésére. Óriási különbség tapasztalható egy blokk- és lamellaoptimalizált prémium kategóriás abroncs suhanása és az "ultra gazdaságos" gumik búgása vagy sivítása között. Az aszimmetrikus mintázatok általában halkabbak, mint a forgásirány kötött abroncsok. Kapaszkodó képesség (téli gumik esetén): Jelentős eltérések mutathatók ki téli gumik kapaszkodó képessége között. A gyakorlatban ez a "feljutok" vagy "nem jutok fel" kérdést jelenti.

Egyenesfutás: Itt kevés eltérés mutatkozik az abroncsok között. Ezt a paramétert leginkább az autó futóműve befolyásolja. Téli vagy négy évszakos gumit használva némileg romolhat az autó egyenesfutása a nyárihoz képest.

Élettartam/kopás: Akár 80-100%-os eltérés is lehet a különböző típusú abroncsok élettartama között. Hosszú élettartamú autógumi pl. Michelin Pirelli, Goodyear, Bridgestone. A kínai abroncsok általában gyorsabban kopnak.

Megbízhatóság/garanciális hibaarány: Az európai forgalomba hozatalhoz minden abroncs típusnak ECE minősítő vizsgán kell átmennie. A minősítés meglétét az abroncs oldalfalán található E betű jelzi. A gumiabroncsokkal hagyományosan kevés (1% alatti) garanciális probléma szokott lenni. Bár az "ultra gazdaságos" abroncsok is teljesítik a minősítő teszteket, azokat nem teljesítik túl. Ez gyakorlatban azt jelentheti, hogy Prémium kategóriás abroncsok esetén a minőségellenőrzés szigorúbb, így lényegesen alacsonyabban tudják tartani a forgalomba kerülő hibás autógumik arányát.

Felhasznált alapanyagok: A gumiabroncsok bizonyos részei aromás olajat tartalmazó komponensekből épül fel. Ezek az anyagok gumiabroncs kopásával együtt a természetbe kerülve súlyosan károsítják azt. 2010-től tilos lesz az EU-ban olyan gumiabroncsot forgalomba hozni, ami aromás olajokat tartalmaz.

Felhasznált alapanyagok: A gumiabroncsok bizonyos részei aromás olajat tartalmazó komponensekből épül fel. Ezek az anyagok gumiabroncs kopásával együtt a természetbe kerülve súlyosan károsítják azt. 2010-től tilos lesz az EU-ban olyan gumiabroncsot forgalomba hozni, ami aromás olajokat tartalmaz.

Valóban érezhetők a különbségek az autógumik között?

Száraz útfelületen, lassú, városi közlekedésben használva az abroncsok között különbségek kevésbé érzékelhetők, inkább csak a gyenge minőségű abroncs zajossága tűnhet fel. Országúti közlekedéskor vagy vizes úton való használatkor az abroncsok közötti eltérések azonban óriásiak. Az sem mindegy, hogy átlagos használat mellett 2 vagy 4 év alatt kopik el az autógumi. Ökölszabályként megállapítható, hogy gumiabroncs vásárlásnál max. egy kategóriával lépjünk lefelé, ha nem szeretnénk, hogy az autónk korábban megszokott menettulajdonságai drasztikusan leromoljanak, és veszélyesnek érezzük vele a közlekedést. Az "olcsó húsnak híg a leve" mondás fokozottan igaz a gumiabroncsok esetén. Bár csak kb. minden 4. napon nedvesek, síkosak az utak, a közlekedési balesetek több, mint fele ilyen körülmények között következik be. Ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő minőségű abroncsot válasszunk, hiszen senki sem szeretne rosszul tapadó abroncs miatt súlyos balesetet szenvedni.

Miért vannak ilyen jelentős ár- és minőségbeli különbségek?

Az elmúlt évtizedekben a gépkocsik súlya és teljesítménye folyamatosan nőtt, miközben az abroncsok futófelülete egyre szélesebb, az oldalfala pedig egyre alacsonyabb lett. (10 éve még a 80 70 és 65-ös abroncsok voltak a gyakoriak, manapság már inkább a 55 50 45, de egyre gyakoribb a 40-es is). Az autógyárak és az autósok egyre többet várnak az abroncsoktól, miközben ezeknek az elvárásoknak csak egyre magasabb fejlesztési költségekkel lehet megfelelni. Ezeket a fejlesztési költségeket csak a legnagyobb gumiabroncs gyárak képesek maradéktalanul finanszírozni. A gyártás során felhasznált anyagokban is jelentős különbségek mutatkoznak. Pl. a jó minőségű abroncsok futófelületi keveréke drága silica keveréket tartalmaz. A silica jelentősen javítja a gumiabroncs tulajdonságait vizes útfelületen és csökkenti a gördülési ellenállást. Sajnos a jó minőségű silica vegyületek sokba kerülnek és nehéz velük dolgozni.

JELÖLÉSEK A GUMIABRONCSON

  Szélesség
  Az abroncs magassága a szélesség százalékában
  Radiál
  Perem átméro
  Súly index
  Sebesség index



A Gumiabroncsoknak többféle méretfelírása van:

195/65R15
195 - futófelület szélessége milliméterben
65 - futófelület szélességének a 65 százaléka
15 - belső átmérő collban mérve (1 coll = 25,4 mm)

145R13
Ha nincs feltüntetve az oldalfal magasság, akkor az automatikusan 80 százalékot jelent. Ezért az abroncs méretét fel lehet írni következőképpen is: 145/80R13

31X10,5X15
31 - futófelület szélessége collban mérve.
10,5 - oldalfal magassága collban mérve.
15 - belső magasság collban mérve.



FELNIRE SZERELHETŐ GUMIABRONCS SZÉLESSÉG



AUTÓGUMI HIBÁK

A gumiabroncsok rendellenes kopásának okai

Kicsi az abroncsnyomás: Kopás a futófelület szélső mintázatainál. Ha az adott gumiabroncson ilyen jelek láthatók, akkor annak abroncsnyomása valószínűleg kisebb a kelleténél. A kelleténél kisebb abroncsnyomás a gumiabroncs szélső mintázatain (vagy vállrészein) jelentkező intenzívebb kopás révén, csökkenti a gumiabroncs élettartamát. Ezen kívül túlmelegedést is okoz, ami szintén csökkenti a gumiabroncs élettartamát. Végül - a nagyobb gördülési ellenállás miatt - ez a probléma befolyásolja az üzemanyag fogyasztást is (a puha gumiabroncsok miatt a jármű nehezebben tud haladni).

Nagy az abroncsnyomás: Túlzott kopás a futófelület közepén. Amikor a gumiabroncs nyomása nagyobb a kelleténél, akkor a futófelület középső része kapja a legtöbb terhelést, ami ennek következtében gyorsabban kopik, mint a szélső mintázati elemek. Az egyenetlen kopás csökkenti a gumiabroncs hasznos élettartamát. A gumiabroncs megfelelő nyomását rendszeresen ellenőrizni kell.

Fűrészfogas kopás: A gumiabroncsok túlterhelésének a következménye. Ezt az útfelülethez való szabálytalan érintkezés okozza. Fontos a megfelelő gumiabroncs légnyomás betartása és annak legalább havonkénti ellenőrzése, illetve az első és hátsó kerekek rendszeres időközönkénti felcserélése.

Szálszakadás, pukli: Kátyún áthajtáskor vagy padkára nagy sebességgel való felhajtáskor a gumiabroncs vázszerkezete megsérülhet. Egy ilyen külső behatás következményei nem mindig észlelhetők, nem mindig fedezhetők fel látható nyomok. A gumi - mely lényegesen rugalmasabb a vázszerkezetet alkotó kordszálaknál - sokszor sérülés nélkül megússza az esetet, viszont az ütközés következtében többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülről bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs forgása közbeni állandó berugózás idővel a sérülés kiterjedéséhez vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek a szálszakadás egyértelmű jelei. Az ilyen abroncs használata durrdefekt veszélyét rejti magában! Az oldalfalon a kitüremkedés, dudor attól keletkezik, hogy a belső levegőnyomást már csak a belső légzáró, ill. a külső burkoló réteg tartja bent, a vázszerkezet visszafordíthatatlanul megsérült. Az ilyen abroncsot haladéktalanul ki kell cserélni. A szálszakadás nyomán keletkező dudor nem szépséghiba, szakszerű javítása nem lehetséges!

A futófelület egyoldalúan kopik: Kerékdőlés ellenőrzése javasolt!



FELNI JELÖLÉSEK



Példa :
• 5 1 - felni szélesség collban
• J - felni magasságának és körvonalának jele
• x - egyrészes, mélyágyazású keréktárcsa
• 14 - felni átmérő collban
• H2 - felni profil a külső és belső oldalakon Hump-vállal (peremvédő)
• ET 49 - besajtolás mélysége mm-ben. Ez a felni középvonala és a féktárcsára illeszkedő kerékagy közti távolság
• 4x100 - rögzítő furatok száma és azok távolsága (1 coll = 25.4 mm)



SÚLYINDEX

A táblázat a súlyindexekhez tartozó kg értékeket mutatja:

Li kg Li kg
60 250 80 450
61 257 81 462
62 265 82 475
63 272 83 487
64 280 84 500
65 290 85 515
66 300 86 530
67 307 87 545
68 315 88 560
69 325 89 580
70 335 90 600
71 345 91 615
72 355 92 630
73 365 93 650
74 375 94 670
75 387 95 690
76 400 96 710
77 412 97 730
78 425 98 750
79 437 99 775



SEBESSÉG INDEX

Sebességindex (SI) Maximális sebesség Sebességindex (SI) Maximális sebesség
A1 5 km/h K 110 km/h
A2 10 km/h L 120 km/h
A3 15 km/h M 130 km/h
A4 20 km/h N 140 km/h
A5 25 km/h P 150 km/h
A6 30 km/h Q 160 km/h
A7 35 km/h R 170 km/h
A8 40 km/h S 180 km/h
B 50 km/h T 190 km/h
C 60 km/h U 200 km/h
D 65 km/h H 210 km/h
E 70 km/h V 240 km/h
F 80 km/h W 270 km/h
G 90 km/h Y 300 km/h
J 100 km/h ZR 240 km/h felett
vonal kép